Friday, April 13, 2012

Keutamaan Wanita Solehah





Walaupun wanita tidak diangkat Allah menjadi Nabi, namun kedudukan wanita sangat tinggi di sisi Allah, kerana wanita adalah manusia pertama yang mahu menerima Islam setelah Nabi Muhammad SAW diangkat menjadi rasul,yaitu Khadijah r.a. Selain itu, manusia pertama yang diterima sebagai syahidah juga seorang wanita, yaitu Sumayyah r.a. Banyak lagi keutamaan yang diberikan Allah swt kepada wanita :

1. seorang wanita yang shalihah lebih baik daripada 70 orang wali atau lelaki sholih.


2. seorang wanita yg jahat akhlaknya, lebih buruk drpd 1000 orang lelaki yang buruk akhlaknya.


3. apabila seorang suami pulang ke rumah dalam keadaan gelisah dan tidak tenteram, kemudian sang isteri menghiburkannya, maka ia akan mendapat pahala setengah jihad.


4. bagi seorang wanita hamil, dua rakaat solat lebih baik drpd 80 rakaat solat wanita tidak hamil.


5. apabila seorang wanita hamil hingga melahirkan anak, maka Allah swt akan memberikannya pahala bagaikan berpuasa pada siang hari dan solat sepanjang malam..


6. seorang wanita yang meninggal dunia pada masa 40 hari setelah melahirkan anak, maka dia akan mendapat pahala syahid.


7. Jika seorang anak menangis pada malam hari dan ibunya tidak memarahinya bahkan memujuknya, maka ibu itu akan mendapat phala ibadah.


8. seorang wanita yang melahirkan akan medapat pahala 70 tahun solat sunat dan puasa, dan setiap kesakitan yang dialaminya ketika melahirkan ,mendapat pahala haji yang diterima Allah.


9. Apabila seorang wanita tidak dapat tidur pada malam hari kerana mengurus anaknya yang sakit atau demam, maka Allah swt akan memberinya ganjaran kepadanya seperti memerdekakan 20 orang hamba sahaya.


10.seorang wanita yang tidak dapat tidur pada waktu malam kerana menyusui anaknya, maka Allah swt akan mengampuni dosa-dosanya dan diberi pahala 12 tahun ibadah.


11. Apabila seorang wanita menyapu rumahnya sambil berzikir, maka Allah swt akan memberikan kepadanya pahala seperti menyapu halaman Ka’abah.


12. seorang isteri yang mendorong suaminya untuk keluar di jalan Allah, dan redha serta menanggung sedikit penderitaan kerana ditinggalkan suaminya, maka Allah swt akan memasukkanya ke dalam syurga 500 tahun lebih awal sebelum suaminya memasuki syurga, dan wanita itu menantinya di pintu syurga.


13. seorang wanita yang memerah susu sapi dan diawali dengan Bismillah, maka Allah swt akan memberi keberkahan rezeki bagi penghuni rumah itu.


14. seorang wanita yang memandang kepada lelaki yang bukan mahramnya, maka Allah swt akan mengutuknya.


15. seorang isteri yang mengerjakan solat,berpuasa pada bulan Ramadhan, dan menjaga amanah suaminya, maka Allah swt akan memasukkanya ke dalam syurga melalui pintu mana yang disukainya.


16. semua penghuni syurga akan menemui Allah yang kekerapannya tergantung kepada amalanya di dunia, tetapi wanita yang memelihara dirinya dari pandangan lelaki yang bukan mahramnya, maka Allah swt sendiri yang akan datang kepadanya.
Anas bin Malik r.a meriwayatkan bahawa Nabi saw bersabda,”apabila seorang wanita mengerjakan solat 5 waktu, berpuasa wajib sebulan,memelihara kemaluannya, serta taat kepada suaminya, maka dia pasti masuk syurga dari pintu mana saja yang disukainya.”

Ada sebuah kisah seorang lelaki pada zaman Rasulullah saw yang akan berangkat perang. Dia berpesan pada isterinya,”Wahai isteriku,janganlah sekali-kali engkau meninggalkan rumah sampai aku kembali.” Secara kebetulan ayah wanita itu sakit tenat. Ia segera menyuruh seseorang untuk menanyakan hal itu kepada Rasulullah saw. Beliau berkata,”Taatilah suamimu.”. Bukan sekali wanita itu dihantar utusan supaya dia menjenguk ayahnya yang sakit tenat,namun dia tetap taat mentaati suaminya untuk tidak meninggalkan rumah sampai akhirnya ayahnya meninggal dunia, dia tetap tidak menjenguk ayahnya dan bersabar sampai suaminya kembali. Maka Allah swt berfirman kepada nabi saw,”sesungguhnya Aku telah mengampuni wanita tersebut disebabkan dia mentaati suaminya”.

Salman al-Farisi r.a berkata bahawa suatu ketika Fatimah r.a mengunjungi Rasullullah saw. Ketika dia memandang ayahnya, tiba-tiba dia menangis. Rasulullah saw bertanya,” Apa yang menimpamu, wahai puteriku?”. Fatimah menjawab,” Ya,Rasul, semalam aku dan suamiku (Ali r.a ) bercanda hingga menimbulkan ucapan yang mengakibatkan dia memarahiku. Aku sangat menyesal dan sedih. Aku berkata,wahai kekasihku dan sayangku, maafkanlah kesalahanku padamu.Hal itu kulakukan sambil mengelilinginya sebanyak 70 kali,hingga akhirnya dia memaafkan dan tersenyum padaku. Namun aku masih tetap takut kepada Tuhanku. “

Nabi saw bersabda. “Wahai puteriku, demi Allah yang telah mengutusku dengan hak, seandainya engkau meninggal dunia sebelum suamimu memaafkanmu, maka aku tidak akan mensolati jenazahmu. Wahai puteriku, keredhaan suami adalah keredhaan Allah, dan kemarahannya adalah kemarahan Allah. Walaupun seorang isteri tekun beribadah seperti Maryam binti Imran, tetapi suaminya tidak redha kepadanya, maka Allah tidak akan menerima amal ibadahnya. Amal ibadah yang terbaik bagi seorang isteri adalah kesetiaan kepada suami, dan bercumbu rayu dengannya. “

Dalam kisah lain diceritakan bahwa Ali r.a berkata,”saya bersama Fatimah berkunjung ke rumah Rasulullah saw. Kami mendapati baginda sedang menangis. Kami bertanya,”apakah yang menyebabkan engkau menangis,wahai rasulullah?”.

Beliau menjawab,”pada malam ketika aku diisra’kan ke langit,aku melihat orang-orang sedang disiksa. Apabila aku teringat kepada mereka,maka aku menangis”. Saya (Ali r.a) bertanya,”Apakah yang engkau lihat?” .

Beliau bersabda :


1. wanita yang digantung dengan rambutnya dan otak kepalanya mendidih,kerana dia tidak menjaga rambutnya di kalangan lelaki (tidak memakai tudung);


2. Wanita yang digantung lidahnya serta tangannya ditanggalkan dari punggungnya, sedangkan aspal yang mendidih dituangkan ke dalam kerongkongnya, adalah wanita yang menyakiti suaminya dengan kata-kata.;


3. Tidaklah seorang wanita yang menyakiti hati suaminya dengan kata-kata, kecuali Allah swt akan membuat mulutnya kelak pada hari kiamat selebar 70 dhira. Kemudian diikatkan kebelakang lehernya.;


4. wanita yang memakan badannya sendiri serta di bawahnya terlihat api berkobar-kobar dengan hebatnya,adalah wanita yang suka bersolek untuk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan keburukan orang lain;


5. wanita yang kepalanya seperti kepala Babi dan badannya seperti keldai adalah wanita yang suka mengadu-domba dan berdusta;


6. wanita yang memotong-motong badannya dengan gunting daripada neraka adalah wanita yang suka menonjokan dirinya di kalangan orang ramai supaya perhiasannya dilihat;, dan setiap yang ,melihatnya akan jatuh cinta kepadanya;


7. wanita berbentuk seperti anjing, kerana ahli fitnah serta suka marah-marah kepada suaminya;


8. wanita yang digantung, diikat kedua kakinya dan tanganya kearah ubun-ubun kepalanya serta dibelit dibawah oleh ular dan kalajengking, adalah wanita yang keluar dari rumah suaminya tanpa izin suami, maka ia akan dikutuk oleh semua yang disinari oleh matahari dan bulan, sehingga ia kembali ke rumah suaminya.”.

Anas bin Malik r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah saw bersabda,” seorang wanita solehah lebih baik daripada 1000 orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka akan ditutupkan baginya 7 pintu neraka dan dibukakan 8 pintu syurga yang dia dapat masuk dari pintu mana sahaja tanpa hisab.”.

( Sumber : Masturah,Dakwah di kalangan Wanita – Maulana Muhammad Mansur,Bandung, Indonesia,2001 )


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...